Eerste tripje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Boogaard - WaarBenJij.nu Eerste tripje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Boogaard - WaarBenJij.nu

Eerste tripje

Blijf op de hoogte en volg Laura

15 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal,

Twee weken Suriname zijn inmiddels voorbij en dus de hoogste tijd om weer eens van me te laten horen.

Ik begin inmiddels aardig te wennen aan het leven hier, de warmte, de mensen. Elke dag is het minstens 30graden en dit weekend hebben we gevoelstemperatuur 40 bereikt. Heerlijk om dan lekker af te koelen in ons zwembad! We hebben inmiddels twee gesprekken gehad op Prey skoro (de organisatie waar ik samen met Jacky het project doe). En ons project is zo goed als duidelijk. Ons project bevat drie opdrachten. Op Prey Skoro wordt er elke vier weken gewerkt met een ander thema. Aan ons de opdracht om voor de logopedische problemen: stotteren en tweetaligheid een overzicht te maken met verschillende logopedische oefeningen, daarbij kijkend naar de leeftijd en moeilijkheidsgraad. Daarnaast wil Deborah een jaaroverzicht hebben met wat er zoal op logopedisch gebied elke week/maand gedaan moet worden, denk aan: observeren, screenen, behandelen, evaluatie met ouders, terugkoppeling etc. Bijzonder om te zien is dat de leerkrachten hier voor elk thema een boek hebben waarin letterlijk genoteerd staat wat ze moeten doen met de kinderen, het staat er gewoon woord voor woord in. Daarnaast moeten wij 13 december een presentatie geven aan de leerkrachten van Prey Skoro over een aantal logopedische problemen en hoe de leerkrachten deze problemen kunnen signaleren, zodat logopedische behandeling snel gestart kan worden. Het project klinkt heel goed en we hebben ook al contact gehad met onze begeleidende docent die het ook een prima project vond. Tijd dus om te beginnen!
Suriname heeft ongeveer 17 nationale feestdagen en afgelopen week hebben we de eerste meegemaakt. De dag van de Marons. Kraampjes in de palmentuin en op het onafhankelijkheidsplein, leuk om de Surinaamse cultuur zo mee te maken. Verder hebben we rustige dagen gehad, boodschappen halen, de stad in, en inmiddels hebben we ons eerste tripje ook gehad. Sommige zullen al wat foto’s op facebook hebben gezien, ik zal proberen hier straks ook wat foto’s te plaatsen. Maar goed ons eerste tripje was een succes. Zaterdagochtend verzamelen om met de bus naar Berg en Dal te rijden waar we met een kabelbaan een aantal stukken door het bos hebben afgelegd, en 30 meter boven de rivier met 50 km/uur, dat is toch wel echt tof! Daarna doorgereden naar Stone eiland, schiereiland met heel warm water. Heerlijk gezwommen en uiteraard heel veel foto’s gemaakt. Eenmaal aangekomen op onze bestemming: Brownsberg, lekker gegeten en tijd om onze hangmatten op te hangen. Sommige sliepen onder een afdakje maar ander meisje en ik wouden de echte natuur volop beleven, en hebben ons hangmatje aan de bomen vastgebonden waar we een schitterend uitzicht hadden. Lekker bij het kampvuur gezeten waar ik nog een mega kikker heb vastgehouden. En we één van de 10 giftigste spinnen hebben gezien. Duidelijk dus dat we niet in een gewoon hollandse bos sliepen;) ’s nachts nauwelijks geslapen door de enorme kou en de brulapen hebben ons goed wakker gehouden, wat een lawaai kunnen die beesten maken zeg. Maar zondagochtend hebben we dan wel een hele mooie zonsopgang gezien, genieten. Zondag hebben we een fikse wandeling gemaakt naar de Irene vallen, een klein watervalletje zullen we maar zeggen. Het was in ieder geval een goede work out. Na drie uur hobbelen in een bus waren we weer thuis en zijn we acuut ons bed ingedoken.
We hebben er op dit moment ook een huisgenootje bij en is het geen meidenhuis meer.

En… Theo komt van 16 tot 23 december deze kant op, dat was heel fijn nieuws na een geweldige trip!

Liefs,

• 15 Oktober 2013 - 20:57

Erwin:

Heey zussie!

Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Een mooie reis gehad zie ik wel. En wat vind jij die kikker interessant... Stoer dat je in de open lucht hebt geslapen in het bis. Heb je trouwens ook echte apen gezien? Brulapen hebben wij in Costa Rica gezien. Een hele grote mond, maar eigenlijk hele kleine apen.
    Heb je er een studiegenoot bij in jullie huis?

Maar volgens mij wordt jullie opdracht ook wel erg leuk en een mooie uitdaging om ze goed te laten praten.
    Hier is het inmiddels echt herfst (plaatselijke moessons) geworden, dus jou omgeving ziet er wel erg aantrekkelijk uit. Super dat Theo als kerstcadeautje langs komt ;).
    Veel plezier en misschien binnenkort ff Skypen?

Erwin & Laura

• 15 Oktober 2013 - 22:02

Willy:

weer een mooi verslag,
    En super dat Theo nu een ticket geboekt heeft, nog 2 maandjes geduld. Maar leuk om naar uit te kijken.

liefs,
    willy

• 16 Oktober 2013 - 18:10

Elja:

Klinkt allemaal goed veel plezier elja

• 16 Oktober 2013 - 18:10

Elja:

Klinkt allemaal goed veel plezier