De eerste dagen in Suriname - Reisverslag uit Nagele, Nederland van Laura Boogaard - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Suriname - Reisverslag uit Nagele, Nederland van Laura Boogaard - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 Oktober 2013 | Nederland, Nagele

Zo daar is dan mijn eerste reisverslag uit het zonnige Paramaribo.

Zaterdag half vier plaatselijke tijd landen we op het vliegveld van Suriname. Een goede vlucht gehad. Dat kan ook niet anders met veel eten en drinken en genoeg films om te kijken. Eenmaal een stap uit het vliegveld vloog de warmte ons gelijk tegemoet, welkom in Suriname! Bijna 2uur in de rij gestaan voor de douane, maar elk nadeel heeft zijn voordeel, onze koffers stonden al keurig op ons te wachten. Met al onze bagage richting de uitgang en daar ontmoeten wij Ingrid, onze ‘huisbaas’. Ingrid woont naast ons en helpt ons echt overal mee, later meer over. Dus wij met al onze volgepropte koffers haar auto in. Het was nog zo’n anderhalf uur rijden naar de Ethaanstraat waar wij de komende vier maanden verblijven. Even wennen dat we links de rotonde opreden in plaats van rechts, haha. Iedereen was doodmoe, maar Ingrid nodigde ons bij haar uit. Na een korte kennismaking doken we gauw ons bed in voor onze eerste nacht in Suriname.
Zondag heeft Ingrid ons een rondleiding gegeven door Paramaribo. We kwamen door een wijk waar de ambassades zitten en waar Bouterse woont, we keken onze ogen uit naar de enorm grote huizen. En niet alleen in Nederland kan het regenen, ook hier in het toch vaak zonnige Suriname, barst de hemel soms open. Een dikke onweersbui was het resultaat.
Om ervoor te zorgen dat wij niet na een paar weken naar huis gestuurd worden, moesten wij naar de vreemdelingendienst, we mogen nu 3 maanden verblijven en moeten dit volgende week verlengen naar 4 maanden. Gelukkig ging die dag Ingrid met ons mee, die regelde alles wel even;)
Ingrid verzorgt ons echt prima. We hebben al verschillende keren eten, shakes etc. van haar gekregen. En ze neemt ons in haar auto overal mee naar toe. Zo ben ik met nog 2 andere studenten, Ingrid en twee vrienden van haar naar een sportschool geweest. Ook weer een hele belevenis want er wordt gesport in een gebouw zonder muren, dus de hitte vliegt je lekker tegemoet. Wij fanatiek op de loopbanden, fietsen etc. het zweet brak ons uit. Maar wel heerlijk om weer even te sporten.
Maar goed er moet natuurlijk ook ‘gewerkt’ worden. Samen met Jacky voer ik een project uit op de voorschoolse opvang, Prey Skoro. Dinsdag was het dan zover, we moesten gaan fietsen. We werden er gelukkig nog even op gewezen dat we links moeten fietsen, anders was ik zo aan de rechterkant gaan fietsen. Onze tocht duurde wat langer omdat we, ondanks een route beschrijving van Ingrid, toch niet helemaal goed fietsten. Maar na alle fluitende kerels, voorbij scheurende auto’s hebben we Prey Skoro bereikt. Daar ontmoeten wij Yvonne de directrice van Prey Skoro. Zij legde ons uit wat het project voor ons inhoud. Jacky en ik gaan samen met Deborah, zij zit nu in haar laatste jaar van haar opleiding en is de logopediste op Prey Skoro, het project uitvoeren. We zijn benieuwd, zodra het echt duidelijk is zal ik hier meer over vertellen. Maar wel erg leuk om nu iets voorhanden te hebben. En de tijd vloog die dag voorbij. ’s Avonds hebben we nog even wat spulletjes gehaald en kon een bezoek aan de Mac Donalds niet ontbreken;)

Niet heel onbelangrijk is natuurlijk hoe ons huis er uit ziet, nou helemaal prima. Lekker ruim en op een paar kikkers en ander ongedierte valt het best mee;) We kunnen buiten heerlijk onder een afdakje zitten, en leven buiten. ’s Ochtends lekker buiten ontbijten en ook al regent het wij zitten buiten! Heerlijk dus.

Aankomend weekend hebben we al ons eerste tripje, dus het volgende reisverslag zal snel volgen.

Succes allemaal met de kou, dan ga ik zo lekker in het zonnetje zitten :)

Liefs

• 02 Oktober 2013 - 19:04

Willy Boogaard:

He laura, leuk om ook hier je verslag te lezen.
    En ja, het buitenzitten is hier echt voorbij, jaloers dat jullie de hele winter lekker weer hebben.
    Veel succes, en groeten aan de andere dames
    Liefs,
    Willy

• 02 Oktober 2013 - 22:18

Erwin & Laura:

Heey Laura,

Leuk om te lezen dat jullie je plekje hebben gevonden in Paramaribo. Praten ze allemaal als 'tante Es'? En al veel rijst op?
    Het is trouwens ook weer wennen om te sporten bij 10 graden, hoewel je je daar op kunt kleden..

• 07 Oktober 2013 - 20:14

Marjan:

hallo Laura
    Een heerlijk verhaal, hier is het gelukkig ook nog mooi hoor, zondag lekker buiten gezeten
    Willy en Wim waren op de koffie en zij vertelde al wat meer over jou leven daar, hopelijk gaat het wat beter met je huisgenoot, veel sterkte hierbij. Geniet vooral.
    gr marjan

• 09 Oktober 2013 - 12:26

Geert:

Hoi Laura,

Erg leuk verslag. Ik krijg direct een beeld hoe jullie op de fiets bezig waren. Een kikker als knuffel is toch ook speciaal. Succes met alle ontdekkingen die nog gaan komen. Ben benieuwd naar je volgend verslag ;-).

Zo sporten in een open ruimte lijkt mijwel wat. Staan er dan niet veel mense te kijken naar al die ploeterende mensen die denken gezond bezig te zijn ?

Grt.

Grt.
    Geert

• 16 Oktober 2013 - 18:29

Elja:

Nu alle verslagen maar in 1 x lezen lekker hoor ,heelijk die warmte en sporten dat doe je goed veel plezier