Genieten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Boogaard - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Boogaard - WaarBenJij.nu

Genieten!

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels zitten we al weer op één derde van onze trip.
En hebben we weer twee tripjes gehad. Zo zijn we naar Nickerie en Bigi pan geweest. Een lange reis, maar gelukkig op de heenweg verschillende stops gemaakt. Zo hebben we de plaatsjes Groningen en Wageningen bezocht, een foto bij het naambordje kan dan natuurlijk niet ontbreken. Een oude rijstfabriek bezocht en in Nickerie naar een hindoe tempel geweest. Bij Nickerie ook even op de dijk daar gestaan, dan lijkt het even alsof je weer gewoon in Nederland bent. Onze reis met onze bus vervolgd, op naar Bigi Pan waar we zouden overnachten. Hier moesten we onze tassen doorgeven en werden deze op een stapel gelegd, vervolgens moesten wij de korjaal in stappen met onze tassen, dus konden we de tassen weer pakken, de logica ontbrak hier dus. Met drie bootjes gingen we op pad. Daar begon ons expeditie robinson avontuur. Onze bootsman liet ons verschillende kaaimannen zien om vervolgens één hup zo uit het water te vissen. Super vet! Triomfantelijk hield hij deze omhoog en kwam met meneer de kaaiman de boot ingelopen. Toen begonnen onze harten wel even flink te kloppen. Hij ging zo tussen ons in zitten en hield de kaaiman fijn voor je, pf dat was wel even spannend. Na dit avontuur gingen we verder en kwamen we aan bij het bigi pan meer, waar verschillende huisjes op palen in het meer stonden. Huisjes die enkel alleen door toeristen bezet worden. Heel bijzonder om midden op het meer zo te overnachten in je hangmat. De avond zijn we weer op kaaimannen tocht geweest. Nu de kaaiman voor de tweede keer zag durfde ik hem wel vast te pakken. Wat een beest! Maar wel echt super gaaf! De avond vervolgd met een prachtige sterrenhemel en heerlijk geslapen in ons hangmatje. ’s Ochtends na het ontbijt met de korjaal weer een stukje gevaren, mooie vogels gezien met als afsluiter een heus modderbad. Het Bigi pan meer is zo’n meter diep dus daar konden we prima in staan. De bodem is één en al modder. Dus smeerden we ons zelf lekker in. Blij dat je dan na de 5 uur durende busrit weer thuis komt en een heerlijke douche kan pakken. Weer een geslaagd tripje dus!
In de stad bevind zich de combé markt, een grote markt waar veel te koop is. Hier moesten we natuurlijk even een kijkje nemen. Nadat ik een muis tussen de eieren zag lopen, was dit de eerste en laatste keer dat we daar heen gingen. Vanmorgen naar een Javaanse markt geweest, hier kan je veel groenten, vis etc. halen. Hier wordt veel kousenband gegeten, dit lijkt heel erg op de Nederlandse boontjes, maar wordt gewokt. Om niet alleen knorr wereldgerechten te eten zullen we vanavond dit gaan bereiden;) Het eten hier is verder prima, veel rijst en kip, maar voor de broodnodige variaties eten we ook pasta’s en aardappelen met groenten. Nog steeds krijgen we regelmatig wat lekkers van Ingrid onze huis- buurvrouw, net weer heerlijke bakabana’s gekregen (gebakken banaan). Aan eten niet te ontbreken. Zo zijn we deze week maar liefst drie keer uit eten geweest. Ingrid nam ons mee naar een Warung restaurantje hier krijg je dus echt Surinaams eten. Verschillende gerechtjes geproefd, gewoon op plastic kuipstoeltjes maar wel erg leuk. Wel op passen met de verschillende sausjes die er bij geserveerd worden, deze zijn meestal vrij pittig. Verder bij de twee Nederlandse café’tjes/restaurants gezeten, ’T VAT en Zus en Zo zijn zeer geliefd onder de Nederlandse stagiaires, zo ook bij ons. Gisteravond gezellig met bijna de hele groep bij Zus en Zo gegeten en gedronken, een top avondje. Afgelopen vrijdag hebben we weer een tripje gemaakt, dolphin’s and sunset tour. Een vier uur durende trip waar we dolfijnen gingen spotten. Dolfijnen gezien, maar deze kwamen niet veel verder dan hun vinnen boven water. Ook nog een klein dorpje bezocht en kregen verschillende hapjes en drankjes, werden dus weer prima verzorgd. Op de terugweg was het eigenlijk de bedoeling om terug te varen met een mooie zonsondergang, door de dikke wolken ontbrak dit, daarvoor in de plaats hadden wij flinke onweer, dit was eigenlijk best mooi! Jullie zullen allemaal wel denken, jeetje die doet ook niks anders dan genieten. Uhm ja dat klopt best wel! Het is echt heerlijk hier, en heb nog geen moment spijt gehad van deze reis. Tuurlijk mis je iedereen in Nederland, maar alles wat we hier mee maken is een hele ervaring.
Maar goed er moet natuurlijk wel wat voor school gedaan worden. Deze week zijn Jacky en ik weer bezig geweest met ons project en hebben we inmiddels onze eerste database met logopedische oefeningen af. Aankomende week gaan we drie ochtenden meelopen op verschillende scholen om filmpjes te maken van kinderen die een logopedisch probleem/achterstand hebben; stotteren, taalachterstand, slissen. Deze filmpjes gaan we dan gebruiken voor onze presentatie 13 december die we aan de leerkrachten moeten geven. Daarnaast zullen we deze maand ook bezig moeten gaan met het voorbereiden van onze stage, die zodra we weer in Nederland zijn begint. We hebben gelukkig genoeg tijd om een sollicitatiebrief te schrijven;)

Nou dat was het wel weer voor deze keer!
Over twee weken weer een tripje dus jullie horen snel weer van me!

Liefs,

• 10 November 2013 - 19:42

Wim Wisse:

Laura,
    Toevallig zie ik je reisdagboek voorbij komen. Vlug even gelezen. Heel leuk. Geniet nog van je stage en vrije tijd.
    Wim Wisse uit Middelburg
    (neef van je vader)

• 10 November 2013 - 20:43

Erwin & Laura:

Heey zussie,

Wat een leuk verhaal weer. Het is prachtig om te lezen, laat staan om het te beleven haha! Ik weet zo net nog niet of ik die kaaiman ook zou knuffelen, wel stoer dat je dat zo doet.
    Wij hebben afgelopen zaterdag de opa van Laura gecremeerd, dus dat was wat minder. Daarna nog lekker gegeten met de hele familie in Middelburg.

Onweer hebben we hier de afgelopen week niet gehad, maar we zijn al wel zo'n beetje verzopen met alle regen. Komend weekend vieren we mijn verjaardag, maar van Laura heb ik al een cadeau gehad; een grote canvas met daarop allemaal foto's van onze vakantie in de USA. Ik zal je nog wel een foto appen.

Geniet van je tripjes en je zeer zware stage. Bevalt je opdracht wel goed? Als ik het zo lees begint het langzaam maar zeker wel te vorderen.

Veel plezier en een dikke knuffel uit Zwolle! (Is dat ook een plaatsje in Suriname?)

Erwin & Laura

• 11 November 2013 - 22:37

Elja:

Heerlijk al die uitstapjes
    Blijf lekker genieten wij zijn net terug uit portugal ook lekker even het nederlandse weer ontvlucht nu is het verschil in tempratuur wel groot.

Groetjes elja

• 23 November 2013 - 18:29

Gerrie:

Hoi Laura, leuk om je verhalen te lezen! Je beleeft wel onwijs veel zeg. Geniet ervan. Ik ben met m'n moeder een weekendje in Haarlem. Je krijgt van haar ook de groeten.
    Tot ziens!
    Gerrie