Eerste maand alweer voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Boogaard - WaarBenJij.nu Eerste maand alweer voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Boogaard - WaarBenJij.nu

Eerste maand alweer voorbij

Blijf op de hoogte en volg Laura

29 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

De eerste maand is al weer voorbij, de tijd vliegt.
Hier in Suriname zijn er ongeveer 17 nationale feestdagen per jaar. Inmiddels nr. 2 al meegemaakt: 160 jaar vestiging chinezen in Suriname. Optocht met wagens met Chinese draken, muziek en veel mensen. En als afsluiter 160 klappers, die kunnen niet ontbreken op een chinees feestje natuurlijk.
Blij dat ik afgelopen maandag niet in Nederland was met dat weer. En wij maar klagen als de zon eventjes niet schijnt;) Zo waren we met een volgeladen busje naar white beach geweest zaterdag. Dit is een opgespoten strandje waar we dachten van de zon te genieten. Aangekomen daar was het toch aardig bewolkt en hingen er donkere wolken boven de rivier. Vrij snel hadden we het wel weer gezien en zijn we met z’n allen gaan bbq’en bij saron (het verblijf van 7 andere studenten). Dus nu een keer die kant op mét zon.
De eerste keer stappen tussen de Surinaamse bevolking en Nederlandse stagiaires is inmiddels ook een feit. Met de groep naar de discotheek zsa zsa zsu geweest. Voor 2 uur hoef je hier eigenlijk niet te zijn, wij waren er om 1 uur en toen was het nog zeer rustig. Wel ff andere muziek dan in de schuurfeesten in de polder;)
Jacky en ik hebben twee ochtenden meegelopen op een school voor kinderen van 2,5-4 jaar. Dit was een hele ervaring. Je merkt dan pas welke verschillen er zijn tussen Nederland en Suriname. Het toilet staat gewoon in de hoek van het klaslokaal en op het ‘schoolplein’ is niks van speeltoestellen te zien. Daarbij zijn de leerkrachten niet zo opgeleid als in Nederland, tenminste dat gevoel kreeg ik. De omgang met de kinderen vond ik soms niet de goede aanpak. Maar goed om deze kant ook eens te zien.
Ondertussen heeft ons project een kleine aanpassing gekregen. De opdracht met logopedische oefeningen is wat veranderd. We moeten nu voor zowel de ouders, leerkrachten en deborah logopedische oefeningen bedenken en uitwerken voor alle logopedische problemen die voorkomen bij kinderen (tweetaligheid, taalachterstand, afwijkende mondgewoonten, stemproblemen en stotteren). Dus eigenlijk nu pas echt aan de slag voor ons project. Tja we kunnen wel zeggen dat we een maand ‘vakantie’ hebben gehad. Maar het is nu wel fijn om aan de slag te kunnen!
We zijn hier natuurlijk ook om veel van het land te zien, dus veel tripjes doen. Er staan al weer twee tripjes in het verschiet. Aankomend weekend op trip naar Nickerie/bigipan. Dus een volgend reisverslag zal snel volgen!

Liefs,

• 29 Oktober 2013 - 22:24

Elja:

Leuk om wat van je horen
    Ik wens je veel werk plezier
    Je bent al lekker bruin leuk jurkje
    Groetjes elja

• 30 Oktober 2013 - 19:39

Erwin:

Hey Laura! Leuk om te lezen dat je project nu op gang begint te komen. Leuke foto's trouwens. Is de club mensen op de foto je nieuwe huis-samenstelling? Geniet van het lekkere weer mazzelaar;).