Bijna halverwege! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Boogaard - WaarBenJij.nu Bijna halverwege! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Boogaard - WaarBenJij.nu

Bijna halverwege!

Blijf op de hoogte en volg Laura

27 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Al bijna op de helft!

Inmiddels zijn we al weer bijna halverwege en een tripje verder!
Want ja we zitten natuurlijk niet stil hier in Suriname. Afgelopen weekend was het dus weer tijd voor een tripje. We zijn naar menimi geweest, dat is een vakantie eco resort waar je heerlijk kunt relaxen. De hele groep van Windesheim ging dit keer mee, dus dat was super leuk. Vrijdags vanuit de stad vertrokken met een bus op weg Atjoni, waar we met de korjaal nog zo’n anderhalf uur moesten varen voor we menimi bereikten. Tijdens onze busrit passeerden er nog een groep ‘meneer nielson aapjes’. In Atjoni werden alle volgepropte tassen keurig onder zeil gelegd, dit was maar goed ook want het begon even hard te regenen. Een mooie vaartocht maakte de regen goed. Een enorm verschil tussen de stad en de binnenlanden van Suriname. Helaas zat er nog wat regen in de lucht en was ons kampvuurtje ’s avonds van korte duur. Zaterdag werd het uiteindelijk mooi weer en hebben we heerlijk in de zon gelegen. ’s Middags een dorpswandeling door drie dorpjes. Back to the basic! Echte houten hutjes, vrouwen en kinderen die de was en afwas in de rivier doen en met manden op hun hoofd lopen. Bijzonder om te zien. ’s Avonds kwamen alle vrouwen van menimi voor ons optreden, traditionele dansavond. Dan voel je je als Nederlander toch wel een beetje houterig naast die soepele heupjes. Maar goed wij laten ons niet kennen, we hebben de Surinamers volgens mij een mooie avond gegeven;) Zondag nog van het zonnetje genoten en terug de bus in. Op de terug weg nog gestopt bij een project van medestudenten die een mee hebben geholpen aan het bouwen van een schoollokaal, leuk om zien wat je medestudenten hebben gedaan. Op de terugweg was er kort voor ons een ongeluk gebeurd. De chauffeur van het busje met 8 personen was in slaap gevallen, het busje lag op z’n kant en je zag een aantal mensen gewond liggen, best heftig om te zien. Later lazen we op het nieuws dat 5 personen nog in kritieke toestand in het ziekenhuis liggen. Maar goed wij gingen verder en hebben het weekend afgesloten in de MAC.
Afgelopen maandag was het onafhankelijkheidsdag. Dit werd groots gevierd in Para, een disctrict een uurtje buiten Paramaribo. Optocht van alle politie en leger korpsen, best indrukwekkend om te zien. Één van ons werd nog door de Surinaamse tv geïnterviewd. Verder gaf Boutserse een toespraak van een uur en werd er weer een hoop vuurwerk afgesloten. De terugreis moest nog even geregeld worden. We hoopten dat we met de bus konden, maar er kwam zo snel geen busje. Een Surinamer wou ons wel een lift geven, aardig maar dan moesten we wel met z’n negenen in de laadbak. Besloten dat we toch nog wel twee maanden willen genieten hier en maar verder gezocht. Puur toeval kwam er een busje aangereden waar we nog mooi met z’n allen inpasten.
Morgen gaan we naar Stone Island. Hier zijn we met een tripje al een keer eerder geweest. Een stuwmeer, met heerlijk warm water waar je dus heerlijk bruin kan worden. Dat wordt weer een dagje genieten! Kortom het gaat nog hartstikke prima hier!
Over drie weken komt Theo dus daar ben ik zeer naar aan het uitkijken!
Wij genieten verder van het lekkere weertje. Bizar dat het al bijna december is en ik hier gewoon nog in korte broek zit. Dat wordt dus bbq’en met kerst! Volgende week is het natuurlijk sinterklaas en als echt Nederlanders wordt dit groots gevierd. Het dobbelspel gaat op tafel komen! Bij sinterklaas mogen de pepernoten en de chocolade letters natuurlijk niet ontbreken, gelukkig komen de ouders van ons huisgenootje Bram vrijdag, blij dat we met sinterklaas toch hier van kunnen genieten.

Nou lieve mensen ik wens jullie veel sterkte in de kou en spreek jullie snel!

Liefs

• 27 November 2013 - 08:18

Willy:

he laura,

mooi verslag weer hoor en nog een paar andere foto's erbij. leuk

• 27 November 2013 - 20:41

Erwin:

Hey zus!

Nounou, jij was ook wel weer heel hard toe aan relaxen zeker... Lijkt me wel een hele mooie ervaring om Suriname back to basic te zien. De tijd vliegt inderdaad, voor we t weten ben je al weer thuis. Geniet er van en wel zoet zijn, anders kom je in Spanje terecht;).

Groetjes uit Zwolle,

Erwin en Laura

• 27 November 2013 - 21:55

Elja:

Leuk om weer wat van je horen nog veel plezier
    Groetjes elja